• freddyolden

Arbeidsleder rollen og driftsmidler


Arbeidsleder for egen BPA ordning. Det å være arbeidsleder innebærer en hel rekke arbeidsoppgaver, men det betyr også at man får kontroll over hvordan livet ditt skal være. Den oppgaven kan også delegeres til et familie medlem eller settes bort til din BPA leverandør, mot at de tar en del av driftsmidlene du får for å drifte ordningen. Driftsmidlene skal dekke utgifter du har til å drifte ordningen, samt utgifter til assistentene i ulike tilstelninger. Du må også sette opp vaktlister, ordne en vaktplan, samt annonsere etter nye assistenter, avholde intervju og ansette assistenter. Man skal også ha medarbeidersamtaler, og sørge for at assistentene svarer på HMS skjema, samt sørge for at alt er i henhold til brann forskriftene. Du skal også sørge for at jobben som assistent skal være tilrettelagt ergonomisk, dvs sørge for at hjelpemidler blir tilgjengelig i ulike situasjoner som måtte oppstå.


Du har også mulighet til å ta med assistentene på middag eller lignende, for eksempel i forbindelse med julen, som vil bli dekket av driftskontoen. Jeg tar med assistentene ute og spiser eller bestiller mat fra et catering selskap og har det hjemme. Man kan bruke denne kvelden til å gjennomføre et møte og ta opp ting som har med driften å gjøre. Utgifter som dekkes av driftskontoen er ting du bruker til å styre assistentene, som telefon, PC, printer, bredbånd / telefon utgifter, blekkpatroner, ark til printer, penner, hullmaskin, førstehjelpsskrin, paracet / ibux, solkrem, håndkrem, toalettpapir, kaffe, te, billetter til ulike tilstelninger som kino, teater, konserter, diettpenger på reise, flybilletter og utgifter til overnatting på reise, samt julegave til assistentene.


Det er viktig å skaffe nødvendige hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen, samt lage prosedyrer for ulike arbeidsoppgaver, slik at assistentene trives på jobb. Det å ansette assistenter og sørge for at de får riktig stillingsprosent er også viktig, samt ansette flere tilkallingsassistenter, slik at det ikke blir problem ved sykdom etc.


Jeg har laget prosedyrer på så å si alt de gjør, så det ikke blir variasjon i det assistentene gjør under stell, dusjing, fysisk trening / gjennombevegelser, tillaging av sondemat, huslige gjøremål, hygiene / renhold, soling ute, transport i hc-bil, barbering ( laget tegning av ansiktet med piler som viser retning de skal dra barberhøvelen), hengt opp prosedyrer på soverommet mitt som viser hva hjemmetjenesten skal gjøre under morgen stellet, hvordan sette meg i elstolen, forflytning, hvordan re opp senga etc. Jeg har skrevet en liste med gjøremål som viser hva assistentene skal gjøre i tillegg til en vanlig dag, så det ikke blir glemt noen ting, eksempelvis tørking av støv, vasking av gulv, vasking av wc, rengjøring av kjøleskap etc. Assistentene liker at de vet hva de skal gjøre, i tillegg til at jeg får det som jeg vil... Er litt nøye på renhold, hygiene, hvordan det ser ut i huset.


En vanlig hverdag for assistentene består av laging av sondemat, morgen stell fra kl 10:45-12:00, gå over badet og soverommet etter stell, fylle opp utstyr, hjelpe meg med å sjekke facebook, klargjøre til kvelden, sjekke om vi må bestille varer, hjelpe til å flytte brikker når jeg spiller sjakk online, kjøre tur med elstolen, huslige gjøremål, klipping av gress, måking av snø, fysisk trening på benken (kl 15 hver dag og før jeg legg meg i senga ), kveldsstell, snuing om natten, bruk av sugemaskin og hostemaskin gjennom dagen, barbering, dusjing, hårklipp, klippe negler, stryke klærne, vanne plantene ute og inne, støvsuge ved behov og etter gjøremål lista, lage handleliste og eventuelt handle, ta ut ting på resept, rydde etter datteren min og ellers, vaske klær, klippe urinposer og sterile hansker, vaske vindu, vaske i kjøkkenskap, lage seg mat (de lager seg middag på kjøkkenet og får så mye kaffe og te de ønsker), vaske bilen innvendig, handle planter, ordne blomsterkrukker etc. Assistentene mine gjør det meste, det som jeg ville gjort dersom jeg var frisk.


109 visninger

©2020 by Freddyolden